Polskie marki samochodów osobowych

Kategoria: Samochody osobowe - Dodano: 28.12.2021

samochody


Polska motoryzacja dziś jest już mocno zapomniana. Nie mieliśmy takiego szczęścia jak na przykład Czesi ze swoją Skodą, która dziś jest obecna i dość popularna jako tańsza, lecz bardzo dobra alternatywa dla innych producentów z koncernu VAG. Jakie jednak auta Polacy produkowali w przeszłości i na co możemy liczyć dziś?

Najważniejsza polska marka

Mówiąc o polskich samochodach osobowych trzeba wręcz wspomnieć o FSO. Mimo, że Fabryce Samochodów Osobowych, bo tak można rozwinąć ten skrót daleko do typowej marki, to pod tą nazwą z fabryk wyjeżdżało naprawdę mnóstwo samochodów. Pierwsze auto wyprodukowane przez FSO, które mieściło się w Warszawie to właśnie FSO Warszawa, czyli polska adaptacja radzieckiego auta M20 Pobieda. Samochód budowano w latach 1951-1973.

Jeszcze w tej samej dekadzie, co produkcję Warszawy rozpoczęto pracę, a następnie budowę FSO Syreny. Podczas gdy Warszawa to auto z pogranicza segmentu D i E, tak Syrena to auto miejskie, które można umieścić pomiędzy klasą B oraz klasą C. Stworzona przez FSO Syrena to jeden z najważniejszych samochodów w historii polskiej motoryzacji. Była to bowiem polska konstrukcja, która stała się jednym z pierwszych w Polsce względnie łatwo dostępnych samochodów. Historia FSO jako producenta aut trwała jeszcze przez długie lata. W tym czasie budowano tam Polskiego Fiata 125p, Polskiego Fiata 126p, FSO Poloneza, a następnie fabrykę przejęło General Motors i Daewoo Group. Z tego powodu w Warszawie tworzono takie samochody osobowe jak FSO Lanos, czy FSO Tico. Przez lata w FSO wyprodukowano miliony samochodów i była to jedna z pierwszych fabryk, która stworzyła polski samochód.

Polski supersamochód?

Polacy próbowali w swojej historii stworzyć nawet supersamochód. Zajmowała się tym marka Veno Automotive, która w 2011 roku przyjęła nazwę Arrinera. Jedynym samochodem, którym zajmowała się kiedykolwiek Arrinera jest Arrinera Hussarya, czyli polski supersamochód, który rywalizować w tej samej klasie co na przykład Audi R8, Lamborghini Huracan czy Ferrari 458 Italia. Projekt doczekał się trzech różnych prezentacji. Projekt jednak nie doszedł do skutku. Auto porzucono oficjalnie w roku 2021, gdyż Arrinerze zwyczajnie zabrakło pieniędzy na ukończenie tego supersamochodu i wprowadzenie do produkcji.

Izera – polskie elektryki

Teraz próbą Polaków w podboju motoryzacyjnego świata ma być marka samochodów elektrycznych Izera. Nazwa pochodzi od gór Izerskich, a producent ten na start ma oferować dwa różne samochody. Izera to projekt wspierany mocno przez polski rząd, a zajmuje się nim spółka ElectroMobility Poland. Konstrukcja ma się opierać w dużej mierze na częściach od zagranicznych koncernów. W 2022 roku ma wystartować budowa fabryki pod Jaworznem, poznamy też wtedy platformę, a samochody mają nie być nigdy sprzedawane w salonach. Docelowo produkowane ma być 150 tysięcy samochodów rocznie, a Izera ma zapewnić zatrudnienie dla nawet 15 tysięcy osób. To czy projekt dojdzie do skutku okaże się w najbliższych latach. Jedno jest pewne klęska będzie bardzo kosztowna, gdyż wartość inwestycji wycenia się nawet na 5 miliardów złotych. 

Copyright 2019. Właścicielem portalu jest GRUPA POLMARKET