Import samochodów z Polski do innych krajów UE
Kategoria: Samochody osobowe - Dodano: 28.12.2021
Pomimo tego, że nie istnieje żadna duża marka samochodów z Polski
nasz kraj może pochwalić się naprawdę sporym eksportem aut osobowych. Z naszego
państwa do całej Europy trafia naprawdę dużo aut, które są budowane w fabrykach
największych koncernów. Ile ich jest i z czego to wynika?
Jakie
samochody są budowane w Polsce
Polski przemysł motoryzacyjny
w swej historii nie miał zbyt wiele marek samochodów. Aktualnie na największą
ma wyrosnąć Izera, która będzie zajmowała się budową aut elektrycznych. Nie
oznacza to jednak, że w naszym kraju nie powstają samochody. Pod względem zatrudnienia
największa fabryka w naszym kraju to fabryka Volkswagen Poznań. Budowany jest
tam Volkswagen Caddy, a zatrudnione jest ponad 10 tysięcy osób.
Druga największa w naszym kraju
fabryka należy do Opla. Jest to oddział Opel Manufacturing Poland i ma on
miejsce w Gliwicach oraz Tychach, gdzie zatrudnione jest prawie 4 tysiące osób.
Budowany był tam przez lata Opel Astra, a ponadto powstają tam również silniki.
Duży zakład jest również w Tychach i Bielsku-Białej. Jest to FCA Poland, czyli
polska fabryka koncernu FCA. Przez lata wykorzystywano go do tworzenia silników
oraz budowy Fiata i Abartha 500. Roczna produkcja potrafi wynosić tam nawet
kilkaset tysięcy samochodów rocznie. W Wałbrzychu znaleźć można również zakłady
Toyoty.
W przeszłości istniały także
fabryki FSO, FSM, które budowały takie auta jak Fiat 126p, Syreny, Warszawy,
Polonez, czy wiele aut marki Daewoo. Zakład FSM dziś to fabryka FCA Poland,
gdyż została przejęta przez włoski koncern w 1992 roku.
Ile
aut z Polski trafia do Europy
Eksport samochodów z Polski w
90% ma miejsce w ramach Unii Europejskiej. Największa część aut trafia do
Niemiec oraz Włoch. Przemysł motoryzacyjny to z kolei aż 13% całego krajowego
eksportu. W Unii Europejskiej Polska regularnie plasuje się w pierwszej piątce
pod względem liczby wyprodukowanych aut głównie dzięki wysokiej liczbie
produkcji w zakładach Volkswagen Poznań i FCA Polska.
Czemu
Polska jest tak atrakcyjna dla dużych koncernów?
Wydawać by się mogło, że
Polska to mało atrakcyjne miejsce pod względem przemysłu motoryzacyjnego.
Rzeczywistość jest jednak kompletnie inna. Nasz kraj leży w Unii Europejskiej,
więc jest z niego dostęp do wielu bardzo ważnych rynków. Koszty zatrudnienia
pracowników są z kolei niższe niż na przykład w Niemczech. Polska ma także
bardzo atrakcyjne warunki inwestowania i dobrą lokalizację pod względem
eksportu samochodów do pozostałych krajów europejskich, dzięki dobremu
połączeniu autostradowemu.
Samochody osobowe to bardzo ważna gałąź
polskiego eksportu i możliwe jest, że będzie zyskiwała na znaczeniu. Powstanie
marki Izera oraz restrukturyzacje prowadzone przez Opla i Fiata w swoich
zakładach mają sprawić, że produkcja będzie jeszcze większa niż dotychczas, a Polska
utrzyma swoją rolę wbrew pozorom dość ważnego gracza na rynku motoryzacyjnym.
Póki co jednak musi się ustabilizować sytuacja z półprzewodnikami, która
blokuje skutecznie tworzenie nowych samochodów.