Import samochodów z Polski do innych krajów UE

Kategoria: Samochody osobowe - Dodano: 28.12.2021

samochody

Pomimo tego, że nie istnieje żadna duża marka samochodów z Polski nasz kraj może pochwalić się naprawdę sporym eksportem aut osobowych. Z naszego państwa do całej Europy trafia naprawdę dużo aut, które są budowane w fabrykach największych koncernów. Ile ich jest i z czego to wynika?

Jakie samochody są budowane w Polsce

Polski przemysł motoryzacyjny w swej historii nie miał zbyt wiele marek samochodów. Aktualnie na największą ma wyrosnąć Izera, która będzie zajmowała się budową aut elektrycznych. Nie oznacza to jednak, że w naszym kraju nie powstają samochody. Pod względem zatrudnienia największa fabryka w naszym kraju to fabryka Volkswagen Poznań. Budowany jest tam Volkswagen Caddy, a zatrudnione jest ponad 10 tysięcy osób.

Druga największa w naszym kraju fabryka należy do Opla. Jest to oddział Opel Manufacturing Poland i ma on miejsce w Gliwicach oraz Tychach, gdzie zatrudnione jest prawie 4 tysiące osób. Budowany był tam przez lata Opel Astra, a ponadto powstają tam również silniki. Duży zakład jest również w Tychach i Bielsku-Białej. Jest to FCA Poland, czyli polska fabryka koncernu FCA. Przez lata wykorzystywano go do tworzenia silników oraz budowy Fiata i Abartha 500. Roczna produkcja potrafi wynosić tam nawet kilkaset tysięcy samochodów rocznie. W Wałbrzychu znaleźć można również zakłady Toyoty.

W przeszłości istniały także fabryki FSO, FSM, które budowały takie auta jak Fiat 126p, Syreny, Warszawy, Polonez, czy wiele aut marki Daewoo. Zakład FSM dziś to fabryka FCA Poland, gdyż została przejęta przez włoski koncern w 1992 roku.

Ile aut z Polski trafia do Europy

Eksport samochodów z Polski w 90% ma miejsce w ramach Unii Europejskiej. Największa część aut trafia do Niemiec oraz Włoch. Przemysł motoryzacyjny to z kolei aż 13% całego krajowego eksportu. W Unii Europejskiej Polska regularnie plasuje się w pierwszej piątce pod względem liczby wyprodukowanych aut głównie dzięki wysokiej liczbie produkcji w zakładach Volkswagen Poznań i FCA Polska.

Czemu Polska jest tak atrakcyjna dla dużych koncernów?

Wydawać by się mogło, że Polska to mało atrakcyjne miejsce pod względem przemysłu motoryzacyjnego. Rzeczywistość jest jednak kompletnie inna. Nasz kraj leży w Unii Europejskiej, więc jest z niego dostęp do wielu bardzo ważnych rynków. Koszty zatrudnienia pracowników są z kolei niższe niż na przykład w Niemczech. Polska ma także bardzo atrakcyjne warunki inwestowania i dobrą lokalizację pod względem eksportu samochodów do pozostałych krajów europejskich, dzięki dobremu połączeniu autostradowemu.

Samochody osobowe to bardzo ważna gałąź polskiego eksportu i możliwe jest, że będzie zyskiwała na znaczeniu. Powstanie marki Izera oraz restrukturyzacje prowadzone przez Opla i Fiata w swoich zakładach mają sprawić, że produkcja będzie jeszcze większa niż dotychczas, a Polska utrzyma swoją rolę wbrew pozorom dość ważnego gracza na rynku motoryzacyjnym. Póki co jednak musi się ustabilizować sytuacja z półprzewodnikami, która blokuje skutecznie tworzenie nowych samochodów. 

Copyright 2019. Właścicielem portalu jest GRUPA POLMARKET